Postduiven

Vaak vliegt een postduif vanzelf terug naar zijn eigen hok. Om de duif wat aan te laten sterken kun je water en ongekookte rijst voeren.

Als de duif er na één of twee dagen nog zit, probeer hem dan te vangen.

  • Soms kan dit een lastig klusje zijn. Een tip is om een doek over de duif te gooien. Je kunt de duif dan met doek en al oppakken en in een doos doen.
  • Draag als dat kan plastic handschoenen bij het oppakken en was na afloop je handen goed.
  • Je kunt de eigenaar van de duif achterhalen door de ringgegevens in te vullen op de website van Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. *
  • Wil je de vogel liever niet oppakken? Zet er dan een plastic vouwkratje, wasmand of doosje (let op voldoende ventilatie) overheen. De vogel is veilig, kan rustig bijkomen en hij is er nog als de eigenaar komt.
  • Wil de eigenaar niet komen, dan kun je de duif naar onze vogelopvang brengen (zie Contact) of de dierenambulance bellen.

NB: De meeste duivenhouders halen hun duif keurig. Maar er zijn uitzonderingen. Krijg je een vervelend antwoord als je een eigenaar aan de lijn hebt? Regelmatig voorkomende reacties: ‘Ik heb de duif doorverkocht’, ‘Ik houd geen duiven meer’ en ‘Ik hoef hem niet meer’. Dit betekent nogal eens ‘Hij deed het toch al niet zo goed’, ‘Hij zit nu te ver weg’ en ‘Ik heb geen zin om voor de kosten van vervoer en zorg te betalen’. De geregistreerde eigenaar is echter altijd verantwoordelijk voor de zorg voor de duif.
De NPO legt sancties op als een eigenaar zich niet bekommert om zijn duif. Zij wil niet geassocieerd worden met eigenaren die de verantwoordelijkheid bij een vinder neerleggen. Krijg je een onwillige eigenaar aan de telefoon, meldt dit dan ook bij de NPO!